P1: Skąd wzięła się nazwa Szwajcaria?
O1: Pochodzi ona od nazwy jednego z kantonów założycielskich, Schwyz .
Q2: Czy Szwajcaria ma inną nazwę?
O2: Tak, nazywa się ją również „Confoederatio Helvetica”, stąd skrót „CH”.
P3: Jakie jest znaczenie krzyża i kolorów flagi Szwajcarii?
O3: Oba mają podłoże religijne. Biały krzyż jest symbolem krzyża, na którym został umieszczony Jezus. Czerwony kolor jest symbolem jego krwi.
P4: Jakie są języki urzędowe Szwajcarii?
A4: niemiecki, francuski, włoski i romantsch. Jednak oficjalne dokumenty i deklaracje dotyczące towarów muszą być dostarczane wyłącznie w języku niemieckim, francuskim i włoskim.
P5: Jaki jest narodowy kwiat lub zwierzę Szwajcarii?
O5: Nie ma czegoś takiego. Jednak „Edelweiss” (leontopodium alpinum) ma status nieoficjalnego kwiatu narodowego.
P6: Jakie jest motto narodowe Szwajcarii?
O6: Nie ma czegoś takiego.
P7: Jaki jest hymn narodowy Szwajcarii?
A7: „Trittst im Morgenrot daher”, patrz hymn szwajcarski
P1: Jak nazywa się szwajcarska waluta?
O1: Franki szwajcarskie ( „Schweizer Franken” ), ich symbol ISO to CHF. „CH” pochodzi od innej nazwy Szwajcarii „Confoederatio Helvetica”. Więcej szczegółów na temat szwajcarskiej waluty …
P2: Jakie są główne towary eksportowane przez Szwajcarię?
O2: Poniższa lista przedstawia najważniejsze kategorie towarów eksportowanych (liczby w nawiasach pokazują wartość towarów eksportowanych danej kategorii w procentach wszystkich towarów eksportowanych):
1. Chemikalia (30%)
2. Maszyny, elektronika (29%)
3. Instrumenty o wysokiej precyzji, zegarki, biżuteria (15%)
4. Metale (8%)
5. Produkty rolne i leśne (4%)
6. Tekstylia, odzież, obuwie (3%)
7. Pojazdy (3%)
P3: Jakie są główne towary importowane do Szwajcarii?
O3: Poniższa lista przedstawia najważniejsze kategorie towarów eksportowanych (liczby w nawiasach pokazują wartość towarów importowanych z danej kategorii w procentach wszystkich towarów importowanych):
1. Maszyny, elektronika (24%)
2. Chemikalia (17%)
3. Pojazdy (13%)
4. Produkty rolne i leśne (8%)
5. Metale (8%)
6. Tekstylia, odzież, obuwie (3%)
7. Instrumenty o wysokiej precyzji, zegarki, biżuteria (6%)
Zobacz także Handel zagraniczny .
P4: Ilu jest bezrobotnych w Szwajcarii?
O4: Stopa bezrobocia w Szwajcarii była naprawdę niska przed 1990 r. (poniżej 1%). Następnie zaczęła rosnąć do prawie 4% w 1998 r. Teraz znów spada (2,7% w 1999 r., 1,7% we wrześniu 2000 r.). Więcej szczegółów na temat bezrobocia w Szwajcarii …
P5: Jak wysoka jest inflacja w Szwajcarii?
O5: Inflacja w Szwajcarii jest obecnie bardzo niska. Od 1996 r. wynosi poniżej 1%. Więcej szczegółów na temat inflacji w Szwajcarii …
P6: Co uprawia się w Szwajcarii?
O6: Oto najważniejsze produkty rolne:
1. Uprawy, głównie pszenica (na mąkę), jęczmień i kukurydza (na paszę dla zwierząt)
2. Buraki cukrowe
3. Rzepak
4. Ziemniaki
5. Warzywa (marchew, pomidory, cebula, sałatka)
6. Owoce (jabłka, gruszki, jagody)
7. Winogrona (w Szwajcarii jest kilka małych, ale znanych winiarni)
8. Lasy
P1: Jak ludzie się witają (podanie ręki, ukłon, objęcie, inne osoby)?
O1: Biznes: podanie ręki (może skinienie głową)
. Rodzina/przyjaciele: objęcie, pocałunek (ostatnio ludzie zaczęli całować się trzy razy w policzek (lewy, prawy, lewy)).
P2: Jako gość w Szwajcarii, czy wymieniłbyś prezenty na pierwszym spotkaniu?
Jakie prezenty są uważane za stosowne? Jeśli kwiaty, to jakie? (Niektóre mają szczególne znaczenie)?
O2: Niektórzy przynoszą prezenty, w zależności od okazji.
Biznes: Coś małego, np. długopis z logo firmy lub coś podobnego.
Rodzina/przyjaciele: Kwiaty (róże oznaczają miłość, więc wybieraj ostrożnie) lub słodycze (czekolada, ciasteczka itp.) dla dorosłych, mała książka lub zabawka dla dzieci (oczywiście, one też kochają słodycze). W ogóle nie dałbym białych kwiatów, niektórzy mogą skojarzyć białe kwiaty ze śmiercią.
P3: Jak kształcone są dzieci?
W jakim wieku zaczynają szkołę?
Czy chłopcy i dziewczęta zazwyczaj chodzą do osobnych szkół, czy są oddzieleni ze względu na płeć w tej samej szkole?
W jakim wieku dzieci kończą szkołę, jeśli nie kontynuują nauki?
Przeczytałem również, że systemy szkolne różnią się w zależności od kantonu. Jak to możliwe?
O3: Zazwyczaj dzieci zaczynają przedszkole w wieku pięciu lat, uczęszczają do niego przez 2 lata. Następnie w wieku siedmiu lat zaczynają szkołę podstawową, która trwa 6 lat. Szkoła średnia trwa kolejne 3 lata. Niektóre dzieci idą do szkoły wyższej, albo po szkole podstawowej przez 6..5 roku, albo po szkole średniej przez 4..5 roku. Następnie mogą iść na uniwersytet. Ci, którzy nie idą na uniwersytet, zwykle rozpoczynają staż, który trwa od 2 do 4 lat. Podczas stażu mogą uczęszczać na dodatkowe zajęcia jako przygotowanie do tzw. kolażu technicznego (kolejne 3 lata po zakończeniu stażu). Dyplom z college’u technicznego jest podobny do dyplomu z uniwersytetu, ale nie można uzyskać tytułu doktora. Chłopcy i dziewczęta chodzą na te same zajęcia; nie są rozdzieleni, z wyjątkiem zajęć gimnastycznych w szkole średniej i na uniwersytecie.
Dzieci kończą szkołę, jeśli zdecydują się na nią w wieku 16 lat. Jeśli nie znajdą pracy w ramach swojego stażu, mogą uczęszczać do szkoły publicznej przez dodatkowy 10. rok. To prawda, że za edukację odpowiadają kantony. Może 20 lat temu szkoły były jeszcze bardziej różne, ale zaczęły coraz bardziej „harmonizować” edukację. Np. niektóre kantony rozpoczynały rok szkolny wiosną, inne jesienią. Teraz wszystkie zaczynają po wakacjach letnich. Również wprowadzenie pierwszego i drugiego języka obcego było inne. Niektórzy zaczynali na 4. klasie, inni na 7. klasie. W kantonie Zurych wkrótce zaczynają pierwszy język obcy na 2. klasie, a drugi język obcy na 4. klasie. Do tej pory pierwszym językiem obcym musiał być jeden z języków urzędowych naszego kraju (francuski dla studentów niemieckojęzycznych, niemiecki dla studentów francuskojęzycznych i włoskojęzycznych), teraz pierwszym językiem obcym będzie angielski. Dotyczy to tylko kantonu Zurych, niektóre inne kantony w ogóle nie zgadzają się z tym programem nauczania. Ale szczerze mówiąc, nie ma sensu uczyć się niemieckiego jako pierwszego języka obcego. Jest dość trudny do nauczenia i prawie 0% populacji świata mówi po niemiecku…
Aby uzyskać więcej informacji, zapoznaj się z rozdziałem Edukacja .
P4: Jaki jest wskaźnik alfabetyzacji w Szwajcarii?
O4: Wskaźnik alfabetyzacji w Szwajcarii wynosi blisko 100%. Istnieje jednak zjawisko zwane „wtórnym analfabetyzmem”, które oznacza, że ludzie potrafią przeczytać tekst (znają litery), ale nie rozumieją tego , co czytają (nie z powodu języka, ale z powodu ograniczonych możliwości intelektualnych).
P5: Jak wygląda odbiór śmieci? Czy macie systemy Garbagemen lub Waste Management? Kto w społeczności się tym zajmuje?
O5: Śmieci są oddzielane na niepodlegające recyklingowi i podlegające recyklingowi (szkło, metal, papier, PET (plastikowe butelki, nie zwierzęta), baterie, rozkładające się śmieci kuchenne i inne śmieci). Oddajemy odpady nadające się do recyklingu (szkło, plastik, papier) do wyznaczonych punktów zbiórki, a resztę śmieci wyrzucamy do kontenera. Społeczność opróżnia kontener raz w tygodniu. Pracownicy Garbage’a odbierają odpady raz w tygodniu. Większość gmin połączyła się z innymi gminami i wspólnie prowadzą gospodarkę odpadami. Musimy kupić naklejki, które przyklejamy do worka na śmieci; liczba naklejek zależy od rozmiaru worka. Idea, która za tym stoi, jest oczywista: im więcej odpadów produkujemy, tym więcej płacimy.
P6: Jakie ubrania noszą ludzie w Szwajcarii?
O6: Nosimy takie same ubrania jak większość ludzi w krajach zachodnich. Zależy to głównie od pracy i okazji: Biznesmeni zazwyczaj noszą ciemne garnitury i krawaty, inni pracownicy noszą dżinsy (te same marki co w USA) i koszulki lub bluzy dresowe.
P8: Muszę znaleźć grę, w którą dzieci w Szwajcarii zazwyczaj grają i która jest charakterystyczna dla ich kraju. Jakieś sugestie?
O8: Oczywiście, jest wiele popularnych gier, w które dzieci lubią grać, takich jak „chowanego” lub „zabawa w berka”. Gra, która może być bardziej specyficzna dla Szwajcarii, to (dosłownie tłumaczona) „nie oglądaj się, lis chodzi dookoła!”. Dowolna liczba dzieci siada w kręgu zwróconych do siebie. Jedno dziecko gra lisa i chodzi po kręgu za plecami drugiego dziecka. Lis niesie coś w rodzaju żetonu (kawałek materiału, mały kamień lub coś innego). Lis upuszcza żeton za jednym z dzieci siedzących w kręgu. Gdy tylko dziecko zdaje sobie sprawę, że żeton został upuszczony za nim lub nim, wstaje i próbuje złapać lisa. Lis z kolei próbuje obejść krąg i usiąść na miejscu, które się zwolniło. Jeśli lisowi uda się wykonać pełne koło i usiąść, drugie dziecko staje się lisem. Jeśli lis zostanie złapany, musi ponownie stać się lisem. Istnieje wariant tej gry: jeśli dziecko nie zdaje sobie sprawy, że żeton jest za nim lub nią, a lis może wykonać pełne koło po upuszczeniu żetonu, to dziecko nazywane jest „leniwym jajkiem” i musi siedzieć w środku koła, dopóki inne dziecko nie stanie się „leniwym jajkiem”.
P9: Jakie sporty są najpopularniejsze w Szwajcarii?
O9: Do popularnych sportów należą piłka nożna, piłka ręczna, jazda na rowerze, turystyka piesza, tenis, pływanie, biegi na orientację, hokej uliczny, hokej na lodzie, narciarstwo, jazda na snowboardzie i wiele innych.