Brak zwrotu podatku VAT za części samochodowe? Naprawy i tuning pojazdów w Niemczech może kosztować Szwajcarów drogo? Pomoże Ci nasz przewodnik po naprawach w Niemczech i zwrot podatku VAT za części samochodowe.
Sytuacja jest jednak nieco inna w przypadku części samochodowych i napraw. Tutaj Szwajcarzy otrzymują niemiecki podatek tylko pod pewnymi warunkami. Teraz wyjaśniamy, co należy wziąć pod uwagę tutaj i gdzie leżą pułapki.
Zwrot podatku VAT od części samochodowych
Jeżeli części pojazdów są wywożone z Unii Europejskiej w podróżach prywatnych, zwrot podatku VAT jest dla nich wykluczony.
Co to oznacza dla osób mieszkających w Szwajcarii?
Jeśli niemieccy dealerzy sprzedają towary, mogą rejestrować cenę netto tylko jako przychód. Podatek pobierany ze sprzedaży trafia do urzędu skarbowego. Jeżeli jednak sprzedają towary rezydentom państw trzecich, nie muszą oni przekazywać podatku VAT od tej sprzedaży niemieckiemu skarbowi, lecz mogą zwrócić kupującemu kwotę podatku. W tym celu dealerzy muszą udowodnić, że towary rzeczywiście znalazły się w państwie trzecim.
Wszystkie kraje spoza Unii Europejskiej, w tym Szwajcaria, są uważane za kraje trzecie. Dzięki tej “podatkowej sztuce” niemieccy dealerzy mogą zaoferować atrakcyjne ceny mieszkańcom Szwajcarii bez poświęcania swoich dochodów. Jest to sytuacja korzystna dla obu stron.
Niestety nie dotyczy to tych części pojazdów, które są przeznaczone do podróży prywatnych. Oznacza to, że sprzedawca musi zapłacić podatek VAT tutaj i dlatego nie może go zwrócić przy eksporcie do Szwajcarii.
Czym dokładnie są części samochodowe?
Niemieckie służby celne liczą wszystko, co służy wyposażeniu pojazdu, czy to w zakresie regulacji prawnych, czy ze względów estetycznych.
Pojazdem jest:
Pojazd oznacza wszystko, co ma swój własny napęd. Tak, dotyczy to roweru. Z drugiej strony przyczepy kempingowe lub przyczepy NIE są liczone, ponieważ nie mają własnego napędu.
Oznacza to:
Jeśli kupisz rower zapasowy do przyczepy kempingowej, sprzedawca może zwrócić podatek VAT. Pamiętaj, mówimy o przyczepie kempingowej, a nie o kamperze. Jak wiadomo, kamper ma swój własny napęd i dlatego jest pojazdem.
Przykłady części samochodowych bez zwrotu podatku VAT
- Boks dla psów i separatory lub siatki
- Samochód
- Stojaki rowerowe
- Siedziska
- Nawigacja
- Zaczep do przyczepy
- Spoiler
- Wycieraczki
- Bagażnika
- Koła zapasowe (opony zimowe, letnie)
Wyjątek: Tutaj można zwrócić podatek VAT od części samochodowych
Istnieją jednak również wyjątki od tego przepisu. Na przykład, jeśli Szwajcar kupuje spoiler w Niemczech i ma go tam zmontować, to liczy się jako cena wolna od podatku. Mówiąc najprościej, przedsiębiorca nie musi płacić podatku VAT i może przenieść ten obowiązek cenowy na klienta. Jednak przepisy celne dotyczące przetwarzania lub naprawy pojazdów wchodzą tutaj w grę.
Uwaga: Bez oszustwa z tym wyjątkiem
Teraz sprytny Szwajcar/Polak może pomyśleć, że kupi bagaż dachowy lub stojak na rowery w Niemczech i natychmiast go tam zamontuje. Wtedy ta część pojazdu, podobnie jak spojler, byłaby montowana w Niemczech i w związku z tym byłaby niepodatkową dostawą fabryczną.
On źle myśli! Wszystkie części pojazdu, które nie są przeznaczone do stałego użytkowania lub które można łatwo zmontować i zdemontować, uznaje się za część pojazdu.
Czy Szwajcarzy dostaną niemiecki podatek od sprzedaży ropy naftowej, benzyny lub oleju napędowego?
Przepisy mają również wpływ na paliwa i smary do obsługi samochodu. Również w tym przypadku osoby mieszkające w Szwajcarii nie otrzymują niemieckiego podatku VAT.
Przykłady części rowerowych bez zwrotu podatku VAT
- Wsporniki siedzenia
- Bidon
- Mobilne urządzenia nawigacyjne
- Dzwonek
- Torba bagażowa
- Pompki (małe pompy, które można zamontować na rowerze)
- Follow-Me (bagażnik na parę rowerów dziecięcych przyczpepionych do własnego roweru)
- Siedzenia
- Hamulce
- Poszczególne ramy
- Widelce
- Różne części zamienne.
Wyjątek od reguły
Podobnie jak w przypadku samochodu, prawdą jest również, że jeśli kupisz widelec zawieszenia lub dynama piasty w Niemczech i zmontujesz go tam, jest to dostawa fabryczna. W takim przypadku dealer może zwrócić podatek VAT od części rowerowej. Przedsiębiorca musi to zanotować na fakturze.
Co nie jest liczone jako część roweru (przykłady)
1. Stojak pompy powietrza
Ponieważ pompa powietrza w stanie czuwania nie może być przymocowana do roweru, nie jest ona uważana za część pojazdu. W tym celu Szwajcarzy mogą uzgodnić z niemieckim dealerem zwrot podatku VAT.
2. Guma mocująca do bagażników
Niemieckie służby celne nie liczą również gumy mocującej do bagażnika jako części roweru. Więc dla niego jest też podatek od sprzedaży.
3. Odzież, kaski itp.
Wszystko, co osoba nosi na swoim ciele, nie jest również uważane za część rowerową, np kaski, rękawiczki, spodnie rowerowe itp.
Naprawy i wykańczanie
Zakup części samochodowych w Niemczech i ich zainstalowanie może być bardzo lukratywny dla Szwajcarów. Możesz odzyskać podatek VAT od części pojazdu używanych w przypadku dostawy pracy.
Co to jest dostawa do pracy?
Przy mocowaniu części pojazdu do samochodu, roweru lub innych środków transportu rozróżnia się wydajność pracy a dostawę fabryczną.
Wydajność pracy
Praca nie może być zwolniona z podatku VAT. Występuje, gdy ilość pracy jest większa niż koszt materiałowy. Na przykład, gdy monter czeka na rower, czyli dokręcanie śrub, regulacja zmiany biegów i sprawdzanie okablowania. Jednak materiał nie ponosi żadnych kosztów za czas pracy.
Świadczenie pracy
Świadczenie pracy może być zwolniona z podatku VAT. W tym przypadku koszt materiału jest wyższy niż wydajność pracy. Dzieje się tak na przykład, gdy Szwajcar ma zainstalowany nowy błotnik po wypadku w Niemczech.
Więcej informacji wymagane?
Jeśli interesuje Cię różnica między wydajnością i produktywnością pracy oraz tło prawne, zalecamy serię na haufe.de “Dostawa pracy lub wydajność pracy?”
Ważna różnica: naprawa lub wykańczanie
Z celnego punktu widzenia bardzo ważne jest, czy jako mieszkaniec Szwajcarii wjeżdżasz do Niemiec w celu ulepszenia, naprawy lub konserwacji swojego pojazdu.
Poniżej znajduje się tabela z przykładami tego, kiedy się kończy i kiedy jest naprawa lub konserwacja.
Wykończenie
Modernizacja pojazdu jest określana przez niemieckie służby celne jako “aktywne wykańczanie”. Należą do nich, na przykład, zestawy do stylizacji, wykończenie obręczy, okucia hi-fi lub montaż wysokiej jakości felg stopowych. Szwajcarzy muszą powiadomić niemieckie służby celne o zamiarze przeprowadzenia takiego środka zwiększającego wartość na ich pojeździe w Niemczech.
Każdy, kto zrezygnuje lub “zapomina” będzie podlegał zadłużeniu celnego z powodu tak zwanego “nielegalnego przepływu”. Nawiasem mówiąc, ten dług celny dotyczy nie tylko kierowcy, ale także firmy, w której odbywa się przetwarzanie. W związku z tym warsztat musi również zapewnić, aby “aktywne wykańczanie” zostało zgłoszone organom celnym.
Nieaktywne wykańczanie musi być zarejestrowane
Jeśli planujesz uaktualnić swój samochód, motocykl lub inny pojazd w Niemczech, musisz zarejestrować to “aktywne wykończenie” z niemieckimi zwyczajami. Wniosek składa się na piśmie. Służby celne szacują wartość pojazdu i, w zależności od poziomu tego oszacowania, wymagają złożenia kaucji.
Procedura rejestracji pozostawiona warsztatowi/firmie
To, co brzmi tak łatwo, jest w rzeczywistości dość skomplikowaną procedurą, zwłaszcza, że wydajność zabezpieczeń może być bardzo wysoka. Z tego powodu niemieckie służby celne zalecają skontaktowanie się z firmą, która prowadzi wzrost wartości. Może zarejestrować nieaktywne wykończenie dla Ciebie. Alternatywnie, spedytorzy lub agenci celni również oferują tę usługę.
Nie zapomnij!
Jeśli jedziesz samochodem z powrotem do Szwajcarii, konieczne jest przedstawienie faktury niemieckim organom celnym. W ten sposób można potwierdzić eksport i zwolnić zdeponowane zabezpieczenie.
Jeśli chcesz przyjrzeć się bliżej procesowi aktywnego wykańczania, zalecamy odpowiednią stronę internetową niemieckich służb celnych. Znajdziesz tam również wszystkie niezbędne formularze.
Naprawy i konserwacja
W porównaniu do wykończenia, naprawy i konserwacji służą zachowaniu wartości pojazdu. Oba mogą być zatem przeprowadzone bez powiadomienia niemieckich organów celnych. Na przykład, jeśli spowodujesz wypadek w Niemczech samochodem i chcesz go naprawić na miejscu, jest to możliwe bez żadnych problemów. Szwajcarzy mogą również przeprowadzać działania konserwacyjne w Niemczech. Jeśli zabierzesz swój pojazd do Niemiec w celu naprawy lub konserwacji, niemieckie służby celne będą mówić o “tymczasowym użytkowaniu”.
Co to jest naprawa – Przegląd
Co się robi? | Aktywne wykańczanie | Do użytku tymczasowego |
Ponowne malowanie/składanie | X | |
Przystawki do zmiany nadwozia/przebudowy | X | |
Stała instalacja i montaż specjalnych akcesoriów | X | |
Konwersje w zawieszeniu | X | |
Montaż i instalacja akcesoriów takich jak bagażniki dachowe i narciarskie, bagażniki rowerowe, które można zdemontować bez użycia narzędzi, śrub itp. | X | |
Naprawa części | X | |
Montaż nadbudówek w kamperach, jeżeli jest zainstalowany na stałe | X | |
Kompletna zmiana kół „normalna” | X | |
Zmiana opony z opon 16″ na 20″, jeżeli ich zastosowanie przekracza zakres homologacji typu lub autoryzacji typu | X | |
Wymiana/ponowny montaż opon zimowych/letnich/felg typu i rozmiarów zwyczajowo wyglądanych przez producenta | X | |
Sprzęg przyczepy (stały) | X | |
Wymiana standardowego zmontowanego układu wydechowego na sportowy układ wydechowy | X | |
Naprawa, w tym wymiana pojazdu/motocykla/przyczepy kempingowej | X | |
Kontrola | X | |
Gwarancja i wartość firmy | X | |
Nagłośnienie/instalacja dodatkowych głośników | X | |
Instalacja/wymiana płyty | X | |
Folie tarczowe z instalacją, barwieniem szkła, szybami tarczowymi | X | |
Naprawić odprysk kamienia | X | |
Nowa konstrukcja klimatyzacji | X | |
Konserwacja klimatyzacji | X | |
Montaż równoważnego silnika zamiennego | X | |
Wstawianie, usuwanie i konwersja równoważnych części w ramach naprawy, np. | X | |
Pojazdy, które nie są przywożone do naprawy na własnej osi, dlatego nie są używane | X | |
Instalacja nowego radia samochodowego (wymiana), jeżeli nie spowoduje to znacznego wzrostu wartości, np. | X | |
Naprawa poprzez wymianę modułu nagrzewnicy wstępnej w pojazdach kempingowych, ponieważ oryginalne części zamienne nie są już dostępne | X | |
Montaż silnika wymianowego, skrzyni biegów itp., jeśli podczas naprawy zostanie stwierdzi, że naprawa nie jest opłacalna | X |
Czy po ponownym zakończeniu i naprawie mojego pojazdu jest zwrot podatku VAT?
Szwajcarzy mogą otrzymać zwrot niemieckiego podatku VAT od warsztatu, jeśli wartość wzrośnie i naprawy ich pojazdu, pod warunkiem, że oferują tę usługę. Nie przysługuje prawo do zwrotu podatku VAT. Ponadto naprawa lub wykańczanie musi być dostawą roboczą.
Co to jest dostawa pracy, wyjaśniliśmy już w „Co to jest dostawa pracy?”
VAT z powrotem na samochód i części zamienne – należy zachować ostrożność
Chociaż mieszkańcy Szwajcarii nie otrzymują z powrotem niemieckiego podatku od sprzedaży części samochodowych, takich jak zderzaki, bagażniki lub foteliki dziecięce, nadal istnieją pewne wyjątki. Zwłaszcza jeśli otrzymujesz części pojazdu w ramach dostawy fabrycznej, na przykład w ramach naprawy, otrzymasz ponownie podatek od sprzedaży. Przy takich środkach warto udać się do swojego niemieckiego sąsiada.