Co za przyjemność: Długo oczekiwana paczka wreszcie będzie dzisiaj. Ale mimo upływającego czasu nadal jej nie otrzymujesz. Najwyraźniej przesyłka została skradziona ze skrzynki pocztowej, drzwi lub klatki schodowej. I teraz? Jeśli zamówiony produkt nie dotrze, rozczarowanie jest wielkie. Dzwoniąc do producenta lub sprzedawcy internetowego, możesz wykluczyć wszelkie opóźnienia w wysyłce. Czy poczta lub prywatna firma kurierska może potwierdzić dostawę? Czy pomocny sąsiad nie przyjął za Ciebie przesyłki? W takim razie możemy powiedzieć sobie więcej o kradzieży ze skrzynki pocztowej, wejścia do domu czy klatki schodowej.
Ubezpieczenie zawartości pokrywa koszty kradzieży paczki
W takiej sytuacji opłacalne jest ubezpieczenie wyposażenia domu: w zdecydowanej większości obejmuje ono moduł ochrony „zwykła kradzież w domu”. Ochrona ta obowiązuje również w przypadku kradzieży paczki: Dostarczony towar jest odpowiednio ubezpieczony i zostanie wymieniony po pełnej cenie. Jednak większość polis ubezpieczeniowych ma odliczenie w wysokości 200 CHF. W Zurychu odliczenie nie obowiązuje już po trzech latach bez szkody.
Przesyłka nie dociera – co mam zrobić?
Krok 1: Zadzwoń do producenta lub sprzedawcy internetowego, sprawdź status dostawy lub wyślij e-mail: Czy paczka została wysłana na czas? A może wystąpiło opóźnienie w transmisji?
Krok 2: Skorzystaj z numeru wysyłki, aby sprawdzić w swojej firmie kurierskiej, takiej jak poczta lub prywatna firma kurierska, czy paczka jest nadal w drodze lub czy została już doręczona. Jeśli dostawa była już przewidziana, ale nie doszła do skutku, możesz złożyć zapytanie.
Krok 3: Jeśli paczka została dostarczona, ale nie można jej znaleźć: Zapytaj sąsiadów, czy otrzymali paczkę lub widzieli przesyłkę.
Krok 4: Jeśli paczka została ewidentnie skradziona, zgłoś to na policję i skontaktuj się z firmą ubezpieczeniową domu. Tam dowiesz się, czy możesz zgłosić szkodę. W Zurychu jest to możliwe pod numerem 0800 80 80 80 lub online pod adresem https://www.zurich.ch/de/services/schadenmelden .
Specjalne ubezpieczenie urządzeń elektrycznych
Dodatkowe ubezpieczenie „Elektrokasko” może być szczególnie ważne dla urządzeń elektronicznych: nie tylko twój nowy smartfon może zostać skradziony w opakowaniu, ale telefon komórkowy może później spaść, możesz uderzyć w niego, możesz utopić go w kawie lub pozostawić w deszczu. Zniszczenia są objęte kompleksowym ubezpieczeniem elektrycznym, nawet jeśli sam spowodowałeś to przez pomyłkę. W przeciwieństwie do zwykłego ubezpieczenia telefonu komórkowego, Twój tablet, telewizor i komputer są również ubezpieczone – zawsze z odliczeniem w wysokości co najmniej 200 franków szwajcarskich.
Ubezpieczenie elektryczne zapewnia dodatkową ochronę
Dzięki dodatkowemu komponentowi „Elektrokasko” wszystkie urządzenia elektroniczne w Twoim gospodarstwie domowym są ubezpieczone do wartości 2000 CHF, od smartfonów po systemy nagłaśniające i komputer osobisty. Opłata to tylko około 65 franków rocznie. Ubezpieczenie elektroniczne uzupełnia istniejące ubezpieczenie gospodarstwa domowego lub może zostać włączone do nowego ubezpieczenia.
Paczka jest uszkodzona – co teraz?
- Sprawdź, czy tylko opakowanie lub zawartość nie zostały uszkodzone.
- Masz do ośmiu dni od dostawy, aby zgłosić szkodę w najbliższym urzędzie pocztowym. W tym celu należy przynieść paczkę wraz z zawartością do oddziału, gdzie zostanie dokonana ocena szkody i sporządzony protokół szkody.
- Jeżeli w swoim ubezpieczeniu mienia domowego zawarli Państwo dodatkowy składnik „ Elektroniczne ubezpieczenie AC ”, wówczas mogą Państwo zgłosić tam jako reklamację uszkodzony sprzęt elektroniczny.
Przesyłka polecona i potwierdzenie dostawy zapewniają większe bezpieczeństwo
Jeśli chcesz w przyszłości zapobiec kradzieży paczek z Twojej skrzynki pocztowej, poproś firmę przewozową o nadanie paczek z „Podpisem”. Przy tego rodzaju dostawie paczki nie należy wkładać do skrzynki pocztowej, należy ją przekazać odbiorcy wraz z podpisem. Wiąże się to z dodatkowymi kosztami wysyłki w wysokości dwóch franków, które musisz zapłacić jako kupujący. W zamian odpowiedzialność Poczty wzrasta do maksymalnie 1500 franków. Klienci biznesowi Swiss Post mogą zwiększyć ten limit odpowiedzialności o kolejne siedem franków za pomocą dodatkowej usługi „Ubezpieczenie” do 5000 franków.
Dzięki potwierdzeniu dostawy możesz również zezwolić Swiss Post na zdeponowanie przesyłki w odpowiednim miejscu – na przykład przy wejściu do domu, w odblokowanym garażu lub warsztacie lub pod schodami. Niniejsze zezwolenie na dostawę jest udzielane na piśmie i nieodpłatnie. Każdy, kto chce, aby przesyłka została przekazana tylko wybranemu sąsiadowi, może to również bezpłatnie załatwić na poczcie.
Ale uważaj: jeśli paczka zostanie dostarczona w ten sposób, odpowiedzialność przechodzi na odbiorcę.
Odbierz pocztę z paczkomatu
Możesz również wysłać swoje paczki na inny, bezpieczniejszy adres. Na przykład do miejsca pracy lub do paczkomatu „My Post 24”, skąd w każdej chwili możesz odebrać przedmiot.
Lub zarejestruj się w Swiss Post, aby otrzymać „PickPost” . Dzięki tej bezpłatnej ofercie Twoje zamówienia zostaną dostarczone do wybranego przez Ciebie punktu PickPost, na przykład stacji kolejowych SBB, stacji benzynowych lub urzędów pocztowych w powiecie. Gdy tylko przesyłka dotrze do punktu PickPost, zostaniesz o tym powiadomiony SMS-em lub e-mailem i możesz tam odebrać paczkę.
Odpowiedzialność poczty za przesyłki krajowe
- Ubezpieczenie przesyłek poleconych :
Swiss Post odpowiada maksymalnie do 500 CHF.
Cena: 5 franków - Pakiet ubezpieczeń „Podpis” :
Swiss Post odpowiada do maksymalnej kwoty 1500 CHF.
Cena: 2 franki + przesyłka paczkowa, czyli min. 9 franków. - Pakiet „Ubezpieczenie” dla klientów biznesowych
Ubezpieczenie: Poczta Szwajcarska odpowiada maksymalnie do 5000 CHF.
Cena: 7 franków + przesyłka paczkowa, czyli min. 14 franków.